Blog

Trage WIFI of een sloom bekabeld netwerk in je bedrijf of school? Dit zijn de vaakst voorkomende oorzaken én oplossingen.

Wordt er in jouw bedrijf of school al eens gevloekt wanneer websites traag laden, online meetings haperen of downloads in slow motion lijken te gaan? Een traag netwerk levert steeds weer frustratie en bovenal tijdverlies op. Maar wat is de oorzaak van al deze ellende? Hoe zorg je er voor dat al je gebruikers over voldoende netwerkcapaciteit beschikken? Bekijk onze checklist en ontdek hoe je jouw netwerk kunt optimaliseren.

 

1. GELDT IN JOUW WIFI NETWERK NOG FIRST COME, FIRST SERVED?

Beschikt jouw bedrijf of school over een WIFI 5 netwerk of ouder? Dan zal diegene die zich eerst aanmeldt op een access point (WIFI zender) voorrang krijgen op andere gebruikers. Is dit bovendien iemand met een oudere smartphone of een laptop met een gedateerde netwerkkaart, dan zal hij de anderen langer ophouden. Pas wanneer de eerst aangemelde gebruiker z’n download is voltooid, z’n website is geladen of z’n meeting heeft afgerond, zal de volgende op volle snelheid gebruik kunnen maken van het netwerk.

Wat is dan het alternatief? WIFI 6! Met dit netwerk kunnen meerdere gebruikers tegelijk bediend worden vanuit één access point. Iedereen krijgt een gelijk stuk van de bandbreedtetaart. 

 

2. HOE SNEL IS JE NETWERK SNELWEG?

De geografische ligging van je kantoor of klaslokaal zou niet mogen bepalen hoe snel je internet is. Hebben sommige locaties toch een voordeel ten opzichte van andere, dan ligt dat waarschijnlijk aan je backbone. 

Je wat? Je backbone is de verzameling van netwerkkabels die doorheen je kantoorgebouw, magazijn of school lopen en je access points verbinden. Als dit nog geen glasvezelkabels zijn, loop je de kans dat sommige ruimtes verstoken blijven van een snel internet, ongeacht de aanwezige netwerkcapaciteit. De informatie geraakt simpelweg niet snel genoeg ter plaatse. 

Om de snelheden van 100 mbit/s te kunnen garanderen die tegenwoordig nodig zijn voor een soepele online ervaring, zijn glasvezelverbindingen tussen gebouwen en verdiepingen onmisbaar.

 

3. IS ER FILE OP JE NETWERK KRUISPUNTEN?

Beschik je reeds over een glasvezelnetwerk, dan zou een data opstopping bij je switch (router) wel eens de oorzaak van een sloom netwerk kunnen zijn. Die switches verzorgen namelijk de communicatie tussen je glasvezel en je access points. 

Verloopt die communicatie nog via verouderde ethernetkabels (CAT5) dan stremt de toevoer en krijgen je access points en eindgebruikers niet alle potentiële bandbreedte.

Schakel je over naar een nieuwere generatie bekabeling, dan ga je deze bandbreedte meer dan verdubbelen (CAT6) en zelfs de snelheden waarmee je data verzonden wordt vertienvoudigen (CAT 6a) ! 

Omdat CAT6 al aan maximale capaciteit moet presteren om de huidige smartphones, tablets en computers bij te houden, wordt meestal aangeraden om meteen over te schakelen naar CAT6a. Zo ben je voorbereid op de komende generaties en kan je nog jaren zorgeloos genieten van een snel netwerk.

Wat is de kost van zo’n nieuwe bekabeling? Het overschakelen naar een nieuwe generatie bekabeling schrikt heel wat bedrijven en scholen af vanwege de schijnbaar hoge kosten van zo’n transformatie. Toch valt dit best mee. Het prijsverschil tussen CAT6 en CAT6a bedraagt amper 10 cent per meter. Uit ervaring weten we dat dit in de praktijk vaak uitkomt op een meerkost van 2000 euro per 500 leerlingen/werknemers.

 

4. HOE SNEL WORDEN PROBLEMEN IN JE NETWERK GEDETECTEERD?

Hoe geavanceerd je apparatuur ook is, als onderliggende defecten en storingen verborgen blijven, zal je netwerk nooit z’n volledige potentieel kunnen vervullen. Het is dan ook cruciaal om dit soort mankementen snel op te merken, op te sporen en te verhelpen. 

Zelfs voor ervaren techniekers kost het vaak enige tijd voordat ze de exacte oorzaak van een hapering hebben vastgesteld. Gelukkig is er hulp.

Door de integratie van een beheersysteem worden bottlenecks, storingen en overbelasting snel opgemerkt. In één overzichtelijk dashboard krijgt je IT-beheerder alle nodige informatie over je netwerk. Zonder ter plaatse te gaan kunnen veel problemen zo meteen worden verholpen.

Met een cloud-based netwerkbeheer zoals dat van Extreme Cloud IQ wordt er bovendien Artificiële Intelligentie en Machine Learning aan het monitoring systeem toegevoegd. 

Het systeem spoort niet enkel problemen op, maar gaat actief op zoek naar patronen én zoekt hiervoor oplossingen. Zijn er bijvoorbeeld vaste periodes waarin een bepaald access point intensief gebruikt wordt? Dan zal Cloud IQ overbelasting voorkomen door tijdelijk meer bandbreedte toe te wijzen aan dit access point of een gedeelte van de gebruikers over te zetten op een ander kanaal.

Extreme Cloud IQ beschermt je systeem ook tegen apparaten die het netwerk kunnen verstoren of vertragen. Indien iemand een nieuw access point wil toevoegen, zal dit eerst worden gecontroleerd voordat het wordt toegelaten in het netwerk.

Dit proactieve, zelflerende beheersysteem zorgt dat je IT-beheerder niet meer elk brandje zelf hoeft te blussen. Op die manier is er 24u per dag toezicht en probleemoplossing voor je netwerk.

 

CONCLUSIE: HOE ZORG JE OP KORTE TERMIJN VOOR EEN STABIEL EN SNEL NETWERK?

Het is duidelijk dat om een snel netwerk te voorzien voor al je gebruikers, er geen sprake kan zijn van een of-verhaal. Verbeteringen doorvoeren in bepaalde compartimenten terwijl het dataverkeer vertraagd wordt op andere plaatsen, lost niets op. Microtron heeft ervaring met totaaloplossingen of netwerk updates voor bedrijven of scholen die kampen met een sloom netwerk.

Om de kwaliteit van start tot finish te garanderen, doorloopt Microtron met jou het volledige proces van probleemanalyse tot installatie en onderhoud of herstelling. Alle apparatuur en bekabeling komt uit ons eigen assortiment en is keer op keer getest bij uiteenlopende projecten. Bovendien staan wij steeds voor je klaar als uniek aanspreekpunt.

De voorbije 2 jaar hielpen wij zo al meer dan 15 scholen en talloze bedrijven om hun netwerk te vernieuwen en optimaliseren.

Kamp jij met netwerkproblemen in je school of bedrijf? Contacteer Microtron. Wij analyseren samen de problemen en maken je netwerk op korte tijd snel én futureproof!

Dit bericht behoort tot de volgende markten & toepassingen:

Advies op maat?

Onze medewerkers helpen u graag

Stel uw
vraag

Onze medewerker neemt zo spoedig mogelijk contact met u op.

Wij bellen u vandaag nog!

In het weekend of na 17 uur? Dan bellen we u op de eerstvolgende werkdag.